Książki dla dzieci w każdym wieku
ZOBACZ

Nowa lista lektur szkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej w czerwcu 2024 roku opublikowało nową listę lektur obowiązkowych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Spieszymy więc z pomocą i przedstawiamy szczegółowy spis lektur dla poszczególnych grup uczniów.

 

Lektury dla najmłodszych (klasy 1–3)

Lektury dla najmłodszych uczniów do samodzielnego lub wspólnego czytania obejmują klasyczne baśnie oraz współczesne opowieści, które rozwijają wyobraźnię i wrażliwość.

  • Hans Christian Andersen, Baśnie(do wyboru)
  • Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
  • Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom
  • Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!
  • Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą
  • Dorota Gellner, Wścibscy
  • Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie
  • Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca
  • Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka
  • Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły(fragmenty)
  • Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku
  • Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata
  • Maria Krüger, Karolcia
  • Asa Lind, Piaskowy Wilk
  • Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn
  • Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych
  • Joanna Papuzińska, Asiunia
  • Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony
  • Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją
  • Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska
  • Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba
  • Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci
  • Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie
  • Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze
  • Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek

 

Lektury dla klas 4–6 szkoły podstawowej

Dla uczniów klas 4–6 opracowano listę lektur obowiązkowych i uzupełniających, które mają na celu rozwijanie umiejętności czytania i analizy tekstów literackich.


Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa
  • Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem

Krótkie utwory literackie, utwory poetyckie i fragmenty tekstów:

  • René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (wybrane fragmenty)
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
  • Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
  • Wybrane podania i legendy polskie
  • Wybrane baśnie polskie i europejskie
  • Wybrane wiersze: Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego, oraz pieśni patriotyczne (w tym Rota Marii Konopnickiej)

Lektury uzupełniające:

 

Lektury obowiązkowe dla klas 7–8

Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej będą mieli do przeczytania następujące lektury:

Lektury uzupełniające:

 

Lektury dla szkół ponadpodstawowych

Zmiany lektur dotyczą także uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy od września 2024 roku będą mieli do przeczytania następujące pozycje:

Lektury obowiązkowe dla liceum i technikum:

  • Jan Parandowski, Mitologia, część I: Grecja
  •  Sofokles, Antygona
  •  William Szekspir, Makbet
  •  Molier, Skąpiec
  • Adam Mickiewicz, Dziady cz. II
  •  Bolesław Prus, Lalka
  • Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
  • Stanisław Wyspiański, Wesele
  • Stefan Żeromski, Przedwiośnie
  • Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
  • Albert Camus, Dżuma
  • George Orwell, Rok 1984
  • Sławomir Mrożek, Tango

 

Nowa lista lektur wprowadzona przez MEN ma dostosować program nauczania do współczesnych potrzeb, zachowując jednak ważne dzieła literackie.Różnorodne teksty – od klasyki po współczesne publikacje – powinny rozwijać krytyczne myślenie, wyobraźnię i wrażliwość społeczną.